fredag

Slik lager du kombucha


Hvorfor drikker man kombucha? Jo, fordi den inneholder probiotika, enzymer, aminosyrer og vitaminer, dessuten er det en nydelig leskende drikk.

Kombucha, eller fermentert te, er enkelt å lage. Det er omtrent like enkelt som å brygge en stor kanne med te. Til denne teen tilsetter du en bakterie/gjærsopp kultur, (en såkalt scooby), og litt ferdig brygget kombucha.

Resten av tiden går med til å vente til den er ferdig, noe den blir i løpet av en til tre uker. Dette avhenger av hvordan du liker drikken, temperaturen der den står og brygger osv. I starten syntes jeg det var greit å måle ph-en for å finne ut av når den var ferdig. Den skal ligge mellom 3,2 og 2,5. Etterhvert finner du ut av hvordan du liker den.

Det finnes flere grupper på facebook som er fine å støtte seg til i starten. Her kan du også spørre om noen har en scooby slik at du kommer i gang med bryggingen. Se linker i slutten av artikkelen.

I slutten av artikkelen finner du linken til en youtubefilm hvor jeg viser deg hvordan man går fram.

Dette trenger du:
En stor beholder av glass (som tar minst 1,5 liter)
1,5 liter kokende vann
2 poser sort økologisk te
5 toppede ss økologisk hvitt sukker
Et klede eller kaffefilter og strikk til å dekke beholderen
1 scooby
1 dl ferdig kombucha

Slik gjør du:




Start med å koke tevannet og tilsett teposene og sukkeret. Rør til sukkeret er oppløst. La det trekke til teen er avkjølt. Fyll over i glassbeholderen og tilsett scoobyen og den ferdige kombuchaen (ca 1 dl).

Tett beholderen med et tøyklede (for eksempel en bit av et rent kjøkkenhåndkle) eller et kaffefilter, og fest det med en strikk. Still beholderen i en mørk krok eller i et skap. Etter ca en uke kan du teste ph og smak. Ph-en skal ligge mellom 2,5 og 3,2. Det skal nå også ha dannet seg en ny scooby på toppen av beholderen.

Nå kan du tappe den over på flasker og sette den i kjøleskapet. Det er lurt å starte litt forsiktig med å drikke den så magen venner seg til den nye drikken. Det er helt vanlig å bli litt oppblåst i starten, men prøv deg fram.

Etterfermentere for å få kullsyre

Du kan også etterfermentere for å få kullsyre i drikken. Det gjør du ved å ha den ferdige kombuchaen (uten scoobyer) over i en større beholder, og tilsette frukt eller bær.

Min favoritt er bringebær. Til 4.5 liter kombucha, som jeg pleier å lage om gangen, tilsetter jeg 2,5 dl tinte, rå og moste bringebær. Jeg bruker ikke noe ekstra sukker, det synes jeg ikke er nødvendig.

Jeg lar blandingen stå i 20-30 minutter. Deretter siler jeg væsken over på patentflasker, og lar flaskene stå i romtemperatur i 2 - 3 dager. Jeg lufter kombuchaen en gang om dagen. Det vil si jeg åpner korken og lukker den igjen.

Hvor fort det etterfermenterer og gir kullsyre, avhenger av hvor potent kombuchaen er. Pass på å få med deg bunnfallet i beholderen før du etterfermenterer. Det er vanlig at du må brygge noen omganger før kombuchaen gir god etterfermentering og kullsyre. Temperatur er også viktig. På sommeren er det derfor lettere å lykkes. På vinteren trenger du lenger tid.

Resurser:

Min Youtubekanal - Grønn Matglede:
Hvordan lage kombucha 

Gruppen Grønn Matglede Bli gjerne med i fellesskapet. Her inspirerer vi hverandre, og vi har plass til flere.

Gry Hammer har skrevet boken "Fermentering"

Den amerikanske legen David Perlmutter har skrevet boken "Sunn tarm klart hode".
Han er også å finne på Youtubekanalen
https://www.youtube.com/channel/UCDRl_UAXxbHyOOjklnA0dxQ

Grupper på facebook:

Fermentering

Melkesyregjæring

Komucha Sopp