onsdag

Velsmakende og mettende muffins


Lavkarbo muffins. Foto: Grønn Matglede

Jeg sverger ofte til frø og nøtter når jeg skal lage brød, knekkebrød eller rundstykker. Dette fordi det gir meg mer fiber og dermed holder meg mett lenge.

Så i dag deler jeg en muffinsoppskrift jeg har prøvd meg fram til. De er en god erstatter for vanlig brød og rundstykker. De er rett og slett "Muffins-rundstykker".

Eksperimentet endte særdeles bra:  Disse er mettende, smaker godt og er enkle å lage.

Jeg blander alt i foodprosessoren, lar deigen stå og sette seg noen minutter og fordeler i muffinsformer med en is-scoop.

Her følger oppskrift og detaljert framgangsmåte:



Steking: 200 grader i 20 - 25 minutter.

Mettende velsmakende muffins
fra Grønn Matglede - 8 stk

3 egg
2 ss kokosmelk, (det tykke)
30 g hakkede valnøtter (ca 10 stk)
2 ss linfrø
2 ss sesamfrø
1 dl mandelmel
3 ss chiafrø
1,5 ss fiberhusk
1 klype salt

Bland egg og kokosmelk lett sammen i foodprosessoren. Bland alt det tørre sammen og ha det i foodprosessoren og bland sammen. La røres stå og svelle i 15 - 20 minutter. Fiberhusk, linfrø og chiafrø gjør at deigen fester seg bedre sammen.

Fordel i muffinsformer og stek på 200 grader i 20  - 25 minutter. Det blir ca 8 stk.

Tips:
Jeg maler frøene i en elektrisk kaffekvern som jeg bruker kun til frø. De blir da mer melaktige i konsistensen, og erstatter vanlig korn og mel på en fin måte.

For å kjenne om muffinsene er ferdigstekt, kan du banke på dem under (som om du banker på en dør). Er lyden hul, er de ferdige.

google80f384064f434a02.html