lørdag

Smoothie uten banan


Mange smoothie-oppskrifter inneholder banan, og det er ikke noe galt i det, men det hender at man ikke ønsker at bananen skal dominere smaken. For å få litt ekstra søtsmak til denne smoothien har jeg derfor brukt litt mørk fibersirup. Jeg liker også å bruke litt myse fra yoghurt eller kefir. Her kan du se hvor lett det er å lage myse selv. 

Ellers består smoothien av både blåbær, solbær og tyttebær. Tyttebær, som inneholder naturlig konservering, har også masse antioksidanter og gir en overraskende god smak til smoothien. Jeg sikrer meg derfor masse tyttebær hver høst. Du kan også med fordel bruke granateple i selve smoothien og som pynt.

Oppskrift smoothie uten banan
Fra Grønn Matglede



2 ss kokosmelk (det tykke)
1/2 dl myse
1 ss kokosolje
3 ss chiafrø
2 dl blåbær
2 dl tyttebær
1 dl solbær
1 kryddermål kanel
litt revet skall av økologisk sitron
1 liten ss fibersirup gold (10 g) eller etter smak
1 ss proteinpulver med vanilje

Kjøres i blender. Tilsett gjerne mer myse eller kokosmelk hvis den blir for tykk.
Nå på vinteren tiner jeg bærene før jeg lager smoothien, så oppskriften er beregnet ut fra dette.

Dette gir en god porsjon smoothie som du gjerne kan dele i to. Litt til frokost og resten litt senere på dagen, eller når du kommer hjem. Smaken er så god at du også kan ha den til dessert.