mandag

Om å dyrke matgleden

Å dyrke egen mat gir en helt spesiell glede og stolthet. Det er en flott hobby som holder deg i form, og for meg er det skikkelig mentalhygiene å få jobbe ute, siden jeg til vanlig sitter på kontor.

Det aller beste er at det du dyrker selv smaker så godt. Det er ikke bare fordi du har vært med på prosessen selv, men fordi plantene får tid til å utvikle den gode smaken.

Mange spør hva de skal begynne å dyrke, og her er noen tips.




Timian er en jeg gjerne trekker fram. Selv om det tar litt tid å få den fram og du snart bør begynne å så den, så gir den utrolig mye tilbake. Frøene er små, og du bør klippe toppen av de små plantene underveis for at den skal buske seg. Er du heldig, vil planten også overvintre. Det er ikke hvert år den gjør her, så jeg passer alltid på å så litt hvert år.

Timian er en aromatisk plante som kan brukes til mye mat. Ovnsbake rotgrønnsaker, ratatouille, kylling, koteletter, for å nevne noe. Nederst i denne posten finner du en link til en video hvor jeg viser deg hvordan jeg sår og dyrker fram timian, men også en annen favoritt, nemlig grønnkålen.

Grønnkål er det nesten utenkelig å leve uten gjennom sommeren. Fordelen ved å dyrke den selv er at du kan begynne å plukke blader tidlig. De unge bladene smaker utrolig godt, og jeg bruker den som salat. Mange synes grønnkål smaker litt skarpt, og den grønnkålen du får kjøpt i butikken er gjerne store blader som har vært på planten en stund.
Jeg bruker grønnkål i grønn smoothie også, i stedet for spinat, og når høsten går over til vinter, sikrer jeg meg alltid de siste grønnkålbladene til fryseren, slik at jeg kan bruke dem til å tilsette i supper og gryter gjennom vinteren.

Så er det alle de spiselige blomstene, som er med på å sette farge og friskhet til sommermaten. Å sikre seg noen spiselige blomster i hagen, er med på å høyne matgleden.
Mine favoritter er blomkarse, tagetes og agurkurt. For hvor lekkert blir det ikke å pynte en salat med blomster, det blir feststemning med en gang.
Hører jeg at du er litt skeptisk? Det er helt greit å dytte blomsten til side på tallerkenen. Den har igrunnen allerede gjort jobben sin, ved å gjøre maten lekker.

Hvis du vil vite mer:

Hvordan dyrke timian

Hvordan dyrke grønnkål