mandag

Knekkebrød med mandelmel




Disse knekkebrødene inneholder frø og mandelmel. De er nydelig på smak og fulle av fiber, så jeg bare må bake de innimellom. Mandelmelet er med på å gi dem en god og rund smak. Dessuten kan du avpasse saltmengden selv når du bake disse. Det hender jeg synes at kjøpeknekkebrødene er for salte.

Jeg har begynt å male frøene til mel, og bruker en elektrisk kaffekvern som jeg bare bruker til dette. Jeg synes de er enklere å dele opp da, og liker bedre konsistensen, men dette er jo en smakssak.


Kroppen nyttiggjør seg næringsstoffene i linfrøene når de er malt, men linfrøene gjør nytte for seg uansett, for hele linfrø vil være med på å "sette fart på magen". Det går dermed fint an å bruke hele frø i oppskriften.

Fiberhusk er med på å holde deigen sammen, og gjør at det løsner lettere fra bakepapiret. Det gir også masse fiber.

Denne oppskriften blir til to brett.




Ovnstemperatur 150 grader i ca 30 minutter, deretter tørking på 100 grader.


Frøknekkebrød med mandelmel
fra Grønn matglede

2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
2 dl mandelmel
1/2 - 1 ts salt
2 ss fiberhusk
6 dl vann

Bland det tørre godt sammen og tilsett vannet. Fordel på to stekebrett med bakepapir. Dette er lettest ved hjelp av en slikkepott. Rut opp knekkebrødene i ønsket størrelse. Stek midt i ovnen på 150 grader varmluft i ca 30 minutter. Luft gjerne ut litt damp underveis. Snu knekkebrødene og tørk dem videre på 100 grader med øvnsdøra på gløtt.

Tips:
Hvis du ikke har mandelmel, går det fint å bruke finmalte mandler også. Det hender at jeg gjør det.