torsdag

Råsaft av blåbær - nydelig tørstedrikk



Et dypdykk i fryseren vitner om at det var en god bærhøst, og nå står jeg her med en fantastisk ressurs av både blåbær og tyttebær. Men hva gjør jeg med alt sammen? Vi vil jo gjerne dra på noen hyggelige bærturer denne høsten også, men da må lageret tømmes!

Smoothie er det første jeg kommer på. Det blir nok noen omganger med det de nærmeste dagene. Det både smaker og metter godt og kan brukes til både frokost og dessert. En flott måte å få i seg masse antioksidanter, rett og slett. Denne oppskriften på smoothie uten banan har blitt en stor favoritt

Men... hvis vi går tilbake til dypdykket, så  må det nok sies at det er mer bær enn det er frokoster fram til bærsesongen begynner igjen, så her må noe gjøres...

Dermed graver jeg dypt og lager råsaft av både blåbær og tyttebær. Begge egner seg godt som tørstedrikk - leskende og godt.

Alt jeg trenger av ingredienser er faktisk bær og vann. Noen vil kanskje foretrekke å tilsette litt sukker, men prøv uten først. Kanskje blir du overrasket over hvor leskende den er i seg selv.

Til rå blåbærsaft trenger du

1 kg blåbær
8 dl vann

Til rå tyttebærsaft trenger du
3 kg tyttebær
1 liter vann

Jeg tiner bærene først og knuser dem i en foodprosessor, eller blender, for å få mer saft ut av bærene. Deretter blander jeg dem med vannet og lar det stå i ett døgn. Så siler jeg massen gjennom et klede. Saften er nå ferdig og kan drikkes ufortynnet eller blandet med vann.

For å ta vare på saften, fryser jeg den ned i flasker som jeg ikke fyller helt opp, så tiner jeg de etterhvert i kjøleskapet.

Tips: 
I gamle oppskrifter står det at man skal tilsette vinsyre når man lager råsaft. Dette er for at saften skal holde seg. Fryser du den ned i porsjoner, er det ikke nødvendig å tilsette vinsyre.

Tyttebærsaften kan varmes opp og smakes til med honning eller fibersirup og litt kanel, til en litt gløgglignende drikk.