søndag

Coleslaw med rødkål og estragonkrem

Rødkålslaw, spennende tilbehør. Foto: Grønn Matglede

Coleslaw er nydelig som tilbehør, og jeg slår gjerne et slag for rødkålen. Den er ikke så vanlig å finne i butikken som sin hvite søster, men jeg simpelthen elsker den, og har flere oppskrifter jeg bruker den til.

Blant annet en coleslaw, en rå kålsalat med rødbeter og estragonkrem. Litt fancy faktisk, og alltid en vinner her. Den er enkel og lage og overraskende frisk og god på smaken.

Vanligvis er jeg opptatt av at man ikke skal være pinlig nøyaktig med vekt på ingrediensene, men her pleier jeg å være det for å få fram den rette balansen i smakene.

Du trenger:



Rødkålslaw
fra Grønn Matglede

200 g rødkål = en skalk
200 g rå rødbete = 1 stor

Estragonkrem
3 dl naturell yoghurt (gjerne gresk type)
1 ts finhakket rødløk
2 ts dijon sennep
1 ts sukrin
1 strøken ts estragon (tørket)
salt og pepper
en skvis sitron

Slik gjør du:

Skjær rødkålen i tynne skiver. Gjerne på mandolin eller kniv på foodprosessor.
Skrell og rasp rødbeten fint

Bland sammen ingrediensene til estragonkremen smak til med salt og pepper
Ha estragonkremen over i serveringsbollen og bland inn rødkålen og rødbete, skvis over litt sitron og server.

Passer fint til både stekt og røkt kjøtt eller kylling.