tirsdag

Hvordan bruke løpstikke



Den var en ganske kraftig plugg som hadde stått i hagen i lang tid uten at jeg hadde brukt den til noe. men så tenkte jeg at løpstikke ville egne seg godt til urtesalt. Løpstikke minner mye om selleri i lukt og smak, og egner seg fint i supper og gryter, men i små menger, for den er kraftig også når det gjelder aroma.



Vanligvis oppbevarer jeg urter i fryseren, ferske. Jeg synes de beholder aromaen best da, men denne gangen hadde jeg planer om å lage urtesalt, og dermed måtte det tørking til.Jeg kuttet av stilken og skar opp i små biter. Sammen med bladene puttet jeg det i tørkemaskinen (dehydratoren.) Satte på riktig temperatur for urter, og lot det stå i fire timer. Da var det tørt nok til å males opp på en elektrisk kaffekvern. Jeg har en jeg bruker bare til urter og frø.


 Ganske raskt hadde jeg dermed krydder som jeg kan bruke i gryter og supper som det er, eller blande med salt.Nå må du ikke ha en dehydrator for å få til dette. Stekeovnen kan settes på varmluft og ca 50 grader, eller du kan rett og slett henge løpstikken opp ned i passelige buketter og la luften og tiden gjøre jobben.


Du får en flott faktabeskrivelse på siden Rolv.no






2470A6B8-1ACE-430E-B050B15BB974089D-AF6B32C4-4B17-42A9-90FF5104DE8035B8

google-site-verification: google80f384064f434a02.html