lørdag

Fløtegratinerte poteter med fennikel og sellerirot


Fløtegratinerte poteter er det ultimate følget til biff, stek eller lammelår, etter min mening. Jeg lar gjerne potetene få følge av fennikel og sellerirot. Det gir en rik og spennende smak, og en fin variant til en ren potetvariant. Selleriroten er mildere på smaken enn persillerot og egner seg derfor godt til denne blandingen.

Melk/fløteblandingen kan du velge fettprosenten på. Jeg pleier å blande 50/50 med fløte og helmelk.

Noen liker osten litt smeltet og legger den på mot slutten, de siste 20 minuttene, men jeg lar den være med fra starten av stekingen.
Grønnsakene deles i tynne skiver 


Ovnstemperatur 200 grader
Til 4 personer



Fløtegratinerte poteter med fennikel og sellerirot
fra Grønn Matglede

8 poteter
1/2 fennikel
en skalk sellerirot (ca 100 g)
3 hvitløksfedd
2,5 dl fløte
2,5 dl helmelk
salt og pepper
200 g gulost

Skrell potetene og selleriroten.
Jeg bruker kniven på foodprosessoren til å dele grønnsakene i veldig tynne skiver. Du kan også bruke mandolin eller en kniv.

Fordel de tre grønnsakene lagvis i et ildfast fat. Strø salt og pepper mellom lagene og fordel de knuste hvitløksfeddene. Hell over fløte/melk blandingen og strø over osten.
Stek på 200 grader i ca 45 minutter. Bruk gjerne varmluft.

Tips
Fløtegratinerte poteter kan også varieres med andre rotgrønnsaker som gulrot, kålrot, pastinakk, eller hva med litt stekt sopp?