søndag

Koke kraft på kalkun

Koke kraft av kalkun. Foto: Grønn Matglede


- Hva skal du med den høna nå da, seier gemalen. Han har ansvaret for komposten, og hadde festet blikket på restene av kalkunen. Jeg er glad jeg i det øyeblikket var såpass observant at jeg fikk snappet den nærmest ut av hendene på han.

- Hva jeg skal med den høna? det er jo en kjemperesurs, sa jeg og tviholdt på kalkunen, og hadde planer om å gjøre det til jeg så på blikket hans at han ga seg.

Men det hadde han visst ikke tenkt med det første.
- Jeg skal koke kraft! sa jeg.
Øynene hans myknet litt, men jeg var ikke helt trygg på han enda, så jeg fortet meg å legge til:


- Når det er gjort, ja, da kan du få den til komposten din, sa jeg.
- Men uten kraft, så blir det ikke de samme sausene, suppene og grytene, fristet jeg og kjente han godt nok til å vite at med det var seieren min...

Dermed kunne jeg slippe kalkunen oppi den store gryta og finne fram det jeg trengte.


Kraft av kalkun

Skroget fra kalkunen
vann, til det dekker skroget
2 løk
2 gulrøtter
1 ss pepperkorn
noen timiankvister
en liten klype rosmarin
1 laurbærblad

Kok opp og la simre i et par timer. Sil av.


Jeg fryser ned i porsjoner på 5 dl