tirsdag

Å ha et repertoar


Foto: Grønn Matglede

- Du må ha et repertoar, sa moren min. Hun er av den gamle skolen...

Jeg klaget til henne over at jeg var matlei og hadde litt dårlig råd. I utgangspunktet var jeg ikke opptatt av mat. For meg var det et forstyrrende element, noe som gjorde at jeg måtte avbryte det jeg holdt på med. Da var det bare å finne en kjapp løsning, klippe opp og pakke ut noe som noen andre hadde laget.

- Skriv ned alt du kan lage, noter repertoaret ditt og start derfra, sa moren min pedagogisk.

- Men det er jo bare pannekaker og fiskeboller, sa jeg.

- Det er et godt utgangspunkt, så lærer du deg en ny rett denne uken og en neste, så har du 52 retter innen året er omme, sa hun.

Min kloke mor, for hun visste godt hva hun satte i gang. Jo mer jeg lærte, jo mer interessert ble jeg i mat. I dag er det en av mine største hobbyer...

Anbefalinger til repertoaret ditt:
Pai - bruk opp restene
Coleslaw med rødkål og estragonkrem
Middagstisp på travle dager
Tricolore-salat
Gurothummus