onsdag

Vill salat med løvetann og skvallerkål


Helt vill er ikke denne salaten. Den har absolutt temmede elementer. Utgangspunktet er issalat. Deretter kommer løvetannblader og skvallerkål som er hakket fint. Det hele er toppet med plommetomater, rød paprika, grønne oliven, solmodne tomater og pinjekjerner.

Før løvetannen blomstrer, er bladene mildere i smaken. Skvallerkålen kan du plukke gjennom hele sesongen, ved å velge de nye blanke bladene.

Så hvorfor spiser jeg dette? smaker det ikke gress?

Det var en organisert urtetur til Provence som fikk øynene min opp for dette. Den franske kursholderen vår forklarte at ved å lære oss å spise planter fra naturen, ville vi få et større mangfold i det vi spiser og dermed også en variasjon både i næringsstoffer og smaker. Selvsagt skal vi vite hva vi plukker, og løvetann og skvallerkål er sted og starte, og nei, det smaker ikke gress.

For mitt vedkommende, kan jeg pukke og spise masse ferskt og  usprøytet grønt allerede nå i april. Vi dyrker også masse selv, men det kan vi høste av tidligst i juni. Dermed blir det grønt til både pesto, grønn smoothie og salater allerede nå. Løvetann i pai med chevre smaker også fortreffelig, og jeg nikoser meg.

Ønsker du å plukke ville vekster, så har det kommet flere bøker på markedet i den siste tiden. Forsikre deg om at det er en spiselig sort du plukker. Høst utenfor trafikkerte veier eller annen forurensning og plukk bare friske blader. Skyll bladene godt.