tirsdag

Ratatouille med en vri


Første gang jeg ble introdusert for ratatouille, så jeg ikke for meg at det skulle smake så himmelsk godt som det faktisk gjorde. For det er noe med sødmen i den varme paprikaen og tomatene sammen med syren fra sitronen og de gode krydderne som gjør denne retten til en fantastisk blanding.

Jeg har siden laget masse ratatouille. Spesielt nå som squashen er moden. Jeg baker denne retten i ovnen og lager store porsjoner slik at jeg har litt å fryse ned til vinteren. Da kan jeg med et trylleslag lage en deilig gryte, sammen med litt kjøtt og ferdig kraft.

Det er lett å lage sin egen vri på denne retten. Du kan tilsette aspargesbønner, blomkål eller litt fennikel.

Her kommer oppskrift på en stor porsjon, nok til en langpanne.

Du trenger:

4 - 5 squash
3 store løk
4 paprikaer
Hakkede tomater tilsvarende tre bokser a 400 g
Saften av en sitron
timian, salvie og rosmarin
1 dl olivenolje
4 fedd hvitløk
Salt og pepper


Jeg starter med å fylle langpannen halvveis opp med squash. Jeg kjører squashen gjennom kjøkkenmaskin med kniv, slik at opp delingen er gjort på kort tid. Jeg  baker dette litt på forhånd på 200 grader i ovnen til det safter seg og blir litt mør. Deretter hakker jeg opp løk og paprika i litt store biter og tilsetter de hakkede tomatene, sitronsaft, krydder og olje. Jeg blander retten lett gjennom steketiden som er ca 30 - 45 minutter eller til grønnsakene er møre. Jeg bruker gjerne varmluft på ovnen. Denne retten smaker godt alene, eller som tilbehør til grillmat. Kan også fryses.